EU projekti

06/12/2021

Eko-škola Gimnazije Pula primjer je eko aktivizma i promišljanja o zelenoj budućnosti grada

Posadili su više od 700 stabala u gradu Puli, sudjeluju u promišljanju i djeluju sukladno  ekološkim standardima koje svakodnevno promiču, realiziraju niz hvalevrijednih projekata s  ciljem zaštite i očuvanja okoliša. Navedeno samo su crtice plemenitih aktivnosti Eko-škole pulske Gimnazije koje članove, proaktivne učenike vođene profesoricom, ujedno i eko-koordinatoricom Teodorom Beletić i profesorom Markom Kalčićem, je danas primio pulski gradonačelnik Filip Zoričić.

 „Upućujem sve pohvale inicijativama i aktivnostima koje Eko-škola provodi, planira i promišlja. Grad Pula će, u tom kontekstu, uvijek biti podrška ekološki afirmativnim ciljevima. Pula je jedan od najzelenijih gradova u Hrvatskoj te u ove četiri godine, osim „smart city“, želim da Pula zaista bude i „green city“. Na tome se intenzivno radi na više razina i kroz niz segmenata uz suradnju sa stručnjacima, a svakako je u svemu ključna edukacija građana koja će se intenzivirati. S obzirom na vašu osviještenost i znanje o ekologiji i ekološkim problemima s kojima se susrećemo, volio bi da i vi svojim postupcima budete primjer drugima.“, istaknuo je Zoričić te podsjetio da se radi urbana strategija razvoja grada u kojoj je zelena politika prioritet.

Politiku Grada koja stremi da se za svako srušeno stablo posade dva nova, uz ostalo, pohvalila je Teodora Beletić te je gradonačelniku dostavila razmišljanja učenika i stručnjaka koja mogu doprinijeti  razvoju spomenute zelene politike grada, ali i općenito ostala pitanja od interesa mladih o kojima će gradonačelnik s učenicima detaljnije debatirati i raspravljati u bližoj budućnosti.

Poseban interes mladi ekolozi iskazali su za uređenje područja Pragrande na što je gradonačelnik potvrdio da se ta lokacija planira urediti kao zelena oaza – gradski park nakon što se, kao preduvjet, riješi kanalizacija u sklopu EU projekta. Isto tako urediti će se i sadržajima obogatiti brojni drugi dijelovi grada, parkovi koji će postati tematski, biciklističke staze koje će se razvijati, promet koji će se ograničiti u centru grada,…. U konačnici sve aktivnosti imat će za cilj očuvanje okoliša, prilagodbu klimatskim promjenama te razvoj novih sadržaja koji će, poštujući navedeno, upotpuniti i oplemeniti život u Puli. Iznesena promišljanja učenika, profesora i strategija razvoja Grada idu u istom smjeru i nadopunjuju se što daje poseban odjek i značaj.

Podsjetimo, Gimnazija Pula uključila se u projekt Eko-škola 1999. godine te je 2001. godine postala prva Eko-škola u Istri i jedna od 19 škola prve generacije Eko-škola Republike Hrvatske. Dana 13. svibnja 2011. potvrđen joj je zlatni status međunarodne Eko-škole, a 2015. godine dijamantni status.

Cilj eko-škole je ugradnja odgoja i obrazovanja za okoliš u sve segmente odgojno-obrazovnog sustava i svakodnevni život učenika i osoblja škole koji se ostvaruje permanentno kroz nastavu i izvannastavne aktivnosti te raznu tematiku: povećanje znanja o ekološkoj krizi, zbrinjavanje otpada, ušteda vode i energije, očuvanje biološke raznolikosti, zaštitu životinja, zdrav način življenja i ostalo.

Sami začeci novog pokreta u školi kreću još od 1994. godine kao sociološko-filozofska grupa i debatni klub „Lumeni“ s uvjerenjem da je „bolji svijet moguć i da trebamo biti promjena koju želimo vidjeti“.  S pravim stavovima počinju širiti svijest o ekologiji i eko-djelovanju te poticati kreativnost mladih. Lumeni svake godine obilježavaju Dan planeta Zemlje uz sadnju stabala, mimohode upozorenja i kulturno-zabavne programe, zalažući se pritom za konkretno djelovanje kao najučinkovitiju metodu za širenje ekološke svijesti.  Lumeni ostaju glavni pokretači eko aktivnosti škole do danas te je zahvaljujući njima Gimnazija Pula uključena u program Eko-škola.

Između ostalog, od 2005. godine Eko-škola Gimnazija Pula se bavi projektom „Zdrav život – put prema održivom načinu življenja“ (projekt unaprjeđenja zdravlja u kontekstu zaštite okoliša), od 2015. uključeni su u europski projekt „Mi jedemo odgovorno“. Neizostavnu pažnju posvećuju problemu otpada, ocjeni stanja okoliša, selektivnom prikupljanju i mjerenju otpada. Zadaća je prvenstveno odgojiti mlade generacije osjetljivima na pitanja okoliša i osposobiti ih za donošenje odluka o razvitku društva u budućnosti.

„Želim da budete uporni i kroz ekološku svijest nastavite njegovati identitet škole. Učiteljima zahvaljujem na dugogodišnjem trudu i prenošenju znanja koje će se i u narednim godinama nastaviti graditi i razvijati. Život ide dalje, nova vrata vam se otvaraju, nova iskustva svaki trenutak čine posebnim i značajnim, iz kojega nešto novo imate za naučiti. Vidite ljepotu u tome, budite dobri ljudi, poštujte se, poštujte različitosti i budite ponosni na ono što jeste. Na vama svijet ostaje.“, poručio je učenicima gradonačelnik Zoričić.