Završio dvodnevni susret o održivoj urbanoj mobilnosti
Drugi dan konferencije - spoj znanosti i prakse iz mikromobilnosti
Nacionalni plan razvoja biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj od 2023. do 2027., težak 166 milijuna eura, predstavljen je premijerno danas na Konferenciji o mikromobilnosti u Puli u sklopu 2. Susreta o održivoj urbanoj mobilnosti. Između ostalog, namjerava se uložiti u aktivnosti koje će doprinijeti povećanju sigurnosti biciklističkog prometa te u povećanju svakodnevnog korištenja bicikla. Kako bi se to ostvarilo nužna je dobra infrastruktura pa se predviđa da se sa sadašnjih 3,2 eura, koliko iznosi prosječno ulaganje u biciklistički promet po glavi stanovnika, taj iznos poveća na 8,87 eura do 2025. Krajnji je cilj na nivou države povećati udio vožnje biciklom sa sadašnjih šest na od osam posto koliko je prosjek država Europske unije.
“Predviđeno je sufinanciranje nabavke sustava javnih bicikala, gradit će se biciklistički poligoni, odmorišta… jako je važno raditi na sigurnosti biciklističkog prometa kako bi se smanjio broj poginulih“, rekao je Mario Ćosić, profesor s Fakulteta prometnih znanosti.
U Puli srećom, kako se moglo čuti iz izvješća PU Istarske, nema smrtno stradalih biciklista u periodu od 2018. do 2023., no korištenje bicikala nije na zadovoljavajućem nivou, a kako bi se čim više građana odlučilo na promjenu prijevoznog sredstva nužno je raditi, između ostalog, i na integraciji biciklizma u prostorno planiranje i urbanu revitalizaciju.
Istodobno treba se boriti protiv predrasuda u načinu razmišljanja koje su u svom izlaganju istaknule Ingrid Bulian i Iva Ivančić, zamjenica pročelnice i pomoćnica pročelnice za strateško planiranje i održivi razvoj, razvojne i zelene politike Grada Pule. Primjerice, jedna od uvriježenih predrasuda je da vožnja biciklom nije praktična ako imate djecu, što se u Nizozemskoj uopće ne smatra problemom.
Svoj osvrt na Pulu kao potencijalnu biciklističku oazu iznijela je i Meredith Glaser, izvršna direktorica Urban Cycling Instituta iz Amsterdama, koja je gotovo cijeli tjedan provela vozeći se ulicama grada i razgovarajući s građanima te predstavnicima gradske vlasti.
“Imate prekrasan grad i prekrasne ljude. No javni je promet okupiran vozilima, u mnogo ulica građani se ne osjećaju ugodno zbog buke i stresa. Ipak, dobra vijest je da se to može promijeniti ulaganjem u biciklističku infrastrukturu. Drugi korak je angažirati stanovnike grada da se priključe promjeni. Povežite ljude koji bicikliraju, otvorite dijalog s njima i potaknite promjenu. I najvažnije - pitajte svoje građane kakav grad žele”, istaknula je u završnoj riječi glavna gošća konferencija.
Anja Ademi, pročelnica Upravnog odjela za urbanizam, investicije i razvojne projekte Grada Pule, zahvalila se na sugestijama i istaknula dvije ključne inicijative.
“Želimo više pješačkih zona i zelenih površina, želimo da Giardini postanu zelena oaza našeg grada. Istodobno cilj je izgradnja biciklističkih staza, ali ne isključivo za rekreativne svrhe kao što je to trenutačno slučaj, već želimo da te staze okupljaju ljude, postanu mjesta društvenog života kako bismo stvorili grad po mjeri čovjeka. Motivaciju imamo i vjerujem da uz pomoć stručnjaka to možemo i učiniti. Vidimo se iduće godine na novoj konferenciji”, zaključila je pročelnica Ademi.