30. Sa(n)jam knjige u istri – Pulski festival knjiga i autora održat će se od 29. studenog do 8. prosinca u Domu hrvatskih branitelja
Ovogodišnji, 30. Sa(n)jam knjige u Istri – Pulski festival knjiga i autora održat će se od 29. studenog do 8. prosinca 2024. u Domu hrvatskih branitelja, a tema je Mikrokozmos. Veliko slavlje ove značajne obljetnice počinje već krajem listopada, a sve do početka Sajma brojnim programima slavit će se 30 godina jedne od najznačajnijih manifestacija knjizi i autorima u čast u ovom dijelu Europe.
Magdalena Vodopija, direktorica Sajma, koja je uz Boška Obradovića, Terezu Pulja i Zorana Vodopiju porinula prvi Sajam knjige u Istri daleke 1995., o slavljeničkom 30. Sajmu kaže: „Koliko god ignorirala da je ovo obljetnička godina, jer i to sam pokušala, sama činjenica da smo stigli do 30 godina Sajma stvorila je ne samo u meni, već u cijeloj ekipi Sajma jedan iracionalan, jako potenciran osjećaj odgovornosti prema svim ljudima koji su ga kroz njegovu povijest gradili i još više prema našoj publici koja, prirodno je, baš ove godine očekuje najbolje od najboljeg. Moja trema dosegla je takve vrhunce, da sam se u želji da imamo što raznolikije i maštovitije programe, autore koji su obilježili Sajam, ali i one koje otkrivamo po prvi put, potpuno precijenila. I kako sad stvari stoje, moguće je da Sajam i produžimo, barem za pola dana. Ili da programe koji najavljuju Sajam tako obogatimo da će izgledati da Sajam traje mjesec dana. I sama tema Mikrokozmos, za koju smo se odlučili prije dvije godine, u početku nam se činila jednostavnom, jer, to je naša tema, poznajemo je dobro, naši mikrokozmosi su Pula i Istra. Ovu distinkciju naših mikrokozmosa će razumjeti samo Istrijani i Puležani, ali, tješili smo se, mi ćemo to programom drugima objasniti. Nismo imali na umu da je najteže prikazati sebe i ono što duboko u korijenima jesi, u univerzalnim kodovima. A još teže je ne skliznuti u mnogobrojne izlizane floskule kojima se opisuju naši mikrokozmosi. Proces stvaranja ove teme bio je neuobičajeno turbulentan, ali sad kad gledam program čini mi se da smo uspjeli naći „ključ“ teme za kojim smo dugo tragali.“
„Ove će godine po trideseti put ljubitelji i poznavatelji pisane i slikane riječi, znatiželjnici, pa i slučajni namjernici, svi zajedno ući u palaču knjige staklenog stropa, u svijet na rubu kaosa, u pulski pogon za mudre djetinjarije i pametne igre, među sjene prošlosti i u boje svih budućnosti. Sjesti za stol, na klupu, onjušiti tintu na papiru - zrcalo u kojem se sve i sva može i mora ogledati. Vita! Vita! Svatko nek se ogleda bez straha, nek se počešlja i ponovno se raskuštra u mikrokozmu knjige, u srcu mikrokozma Istre…“, piše Aljoša Pužar u eseju „Kovači boljih priča“ koji čini dio literarne i informativne sajamske web stranice (https://www.sanjamknjige.hr), na kojoj će uskoro biti objavljen i bogat program 30. Sa(n)jam knjige u Istri te detaljan popis svih sudionica i sudionika. Pripremljeno je oko stotinu različitih festivalskih događanja, a uz književne programe, tu su i vrhunske izložbe, performansi i koncerti. Dio ovogodišnjeg programa bit će i Histrokozmos, sajam u sajmu, utemeljen prošle godine, a kao njegova prva „zemlja gost“ u Pulu ove godine stižu Konavle.
Jedna od posebnosti Sajma u trideset godina njegovog trajanja bio je i njegov vizualni identitet koji je u sebi objedinjavao snažan autorski doživljaj i filozofsko promišljanje aktualnog sajamskog trenutka i teme. Autor ilustracije za 30. Sa(n)jam knjige u Istri je višestruko nagrađivani dizajner Mauricio Ferlin, dugogodišnji suradnik Sajma i, između ostalog, autor Pufke, sajamskog znaka koji je oblikovao 2001. godine. Njegova ovogodišnja ilustracija koja nosi plakat obljetničkog Sajma, sažima i njegovu vezu sa Sajmom, ali i samu bit ove manifestacije.
„Tražeći motiv za vizual 30. Sa(n)jam stajao sam pred ambisom uspomena. Kako tu prošlost i sjećanja upotrijebiti, integrirati i istovremeno prokomentirati? Prihvatio sam da se u njima neću moći snaći bez otvaranja neke simboličke dimenzije. Previše je toga bilo, pa sam se intuitivno vratio Pufki, tom znaku s kojim je moja suradnja sa Sajmom započela.
Znak je nastao kao propeta knjiga, a Pufka je tu antropomorfni dodatak koji priziva atmosferu čitanja: onaj trenutak kada ti knjiga kao čitatelju počne pričati; osjećaj da si je zauzdao, a onda upravo u tom trenutku knjiga podivlja i otvara nove perspektive. Poput životnog bookmarkera označava mjesto gdje jesi i od kuda ćeš krenuti. Pufka nema individualni karakter, ona je lagana, obla, nepredvidiva. Baš kao Sajam sam. Dok smo ga kreirali, Sajam je nosio naš nemir koji je u realizaciji postajao mir, kao što su se naše neuroze i neurotičnosti pri stvaranju pretvarale u radost okupljanja oko Knjige za čitatelje i publiku Sajma“, kaže Mauricio Ferlin.
Inače, Pufka je 2001. u jednom danu nastala kao crtež (u sad već zamrlom Freehand programu), a Ferlin kaže da je želio da ovaj znak, iako pomalo ekscentričan, ima klasične postavke. „U iščitavanju znaka možemo tražiti simbole istraživanja, slobode, snage, izazova, mita. U prvoj skici znaka knjiga nije imala 'rep'. Za njega je zaslužan Albert Goldstein, koji je kada je vidio rješenje predložio da se doda“, kaže Mauricio Ferlin i dodaje: „Danas, 23 godine kasnije ilustracija Pufke s knjigom je smirenija. Ona kontemplira nad prošlim iskustvima, događajima i druženjima.“
Nagrađivani dizajner Matko Plovanić sa Sajmom je kroz različite uloge povezan zadnjih 16 godina, a i ove je godine dizajner Sajma te autor koncepta logotipa i predstavljanja njegove 30. godišnjice.
„Glavni razlog zbog kojeg sam i danas dio ekipe Sajma, je u tome što ga želim sačuvati za neke nove klince, za moju djecu, za nove generacije Pule. Sajam doživljavam osobno, kao Puležan. Ne znam kako bih ga drugačije sačuvao nego da budem tu. Jer, Sajam, i uz njega Monteparadiso, dvije su stvari u Puli za koje bih volio da ostanu takve kakve jesu. Bitan su dio identiteta grada i važno je da se njeguje taj duh urbane Pule. U svojoj biti, u svom duhu Sajam se kroz godine nije puno mijenjao. Sadašnjost Sajma već je postala njegova budućnost.“, kaže Matko Plovanić. Ideja Sajma koji čuva važan dio identiteta Pule, nit je vodilja i njegovog ovogodišnjeg sajamskog dizajna.
“Jedan organski dio tog logotipa gdje je slovo „n“ u riječi sa(n)jam zamijenjen brojkom 30 na crvenoj podlozi upravo je taj suštinski dio Sajma, njegova bit: to je i znak, ali i onaj ljudski touch. Ovdje 30 predstavlja ljudski trajni znak, predstavlja ono što je rađeno rukom i sačuvalo je cijelu bit Sajma“ kaže Matko Plovanić.
I ove će godine na Sajmu biti izloženi deseci tisuća naslova ponuđenih publici po posebno povoljnim cijenama.
Sve informacije dostupne su na službenoj web-stranici i društvenim mrežama Sa(n)jam knjige u Istri (Facebook, Instagram).
Pokrovitelji 30. Sajma su Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Pula, Istarska Županija, a održat će se uz potporu Zagrebačke banke d.d. i Arena Hospitality Group.